Alle theses

Interactive Brokers

"Wij verwachten dat de hoge groei van IBKR nog veel jaren zal doorzetten. IBKR verdient ook geld op de deposito’s van klanten en door het uitlenen van geld aan klanten die met krediet handelen."

Voor elk aandeel dat wij voor onze klanten kopen en verkopen betalen wij een commissie aan de broker, wat in de meeste gevallen de bewaarbank is. Voor banken is dit een belangrijke bron van inkomsten. Dit is een voorbeeld van een industrie waar wij bij Laaken elke dag mee in aanmerking komen, en om die reden inzage hebben om een goede broker te kunnen selecteren als een potentiele belegging. In 2018 hebben wij dan ook een positie genomen in Interactive Brokers.

Interactive Brokers

Interactive Brokers (IBKR) is opgezet in 1993 door Thomas Petterffy, een Hongaarse immigrant in de Verenigde Staten met een achtergrond als computerprogrammeur. Waar de concurrenten van IBKR (Charles Schwab, TD Ameritrade en E-Trade) voornamelijk sales organisaties zijn met fysieke winkels en hoge marketingkosten, onderscheidt IBKR zich door vrijwel niets uit te geven aan marketing. Bij IBKR werken voornamelijk programmeurs die het beste platform hebben ontwikkeld. Ze zijn de meest kostefficiënte organisatie en die besparingen komen ten gunste van de klant. Hun product verkoopt uiteindelijk via word-of-mouth.

IBKR verdient ongeveer 4 USD per transactie, terwijl de concurrenten meer dan 8 USD rekenen. Vanwege de hogere mate van automatisering is IBKR toch in staat om 63% marges te verdienen, ten opzichte van 40% marges bij de concurrenten.

Een bijkomend nadeel van de prijsvechters in de industrie is dat ze als extra bron van inkomsten de ‘orderflow’ van klanten doorverkopen aan high frequency traders. Een partij als Citadel betaalt bijvoorbeeld aan DeGiro voor het recht om de orders uit te mogen voeren en hier vervolgens geld aan te verdienen als market maker. Dit is een vorm van belangenverstrengeling die ervoor zorgt dat klanten mogelijk niet de beste uitvoering krijgen en naast transactiekosten ook nog indirecte kosten hebben. IBKR doet dit als enige niet, maar gebruikt een zelf ontworpen ‘Smart Routing’ systeem dat transacties zelf naar de beurs met de beste prijs toe stuurt.

Dit alles heeft zich vertaald in een groei in het aantal klanten van 17% per jaar over de laatste tien jaar. De hoeveelheid geld onder beheer groeide in dezelfde periode 29% per jaar. Ook de groei in uitgeleend geld aan klanten, een belangrijke vorm van inkomsten omdat hier rente over berekend wordt, groeide met 26% per jaar.

Hoewel de meest actieve individuele traders al klant zijn bij IBKR, denken we dat ze in de komende jaren nog hard kunnen groeien onder hedge funds en vermogensbeheerders. Nu gebruikt 0.3% van alle hedge funds IBKR. Echter, van ieder nieuw hedge fund dat recentelijk wordt opgericht kiest 12% voor IBKR als primary broker. IBKR verkoopt zijn platform ook als “white label” product, wat andere brokers (lees: sales organisaties) in staat stelt om IBKR als handelsplatform te gebruiken en zelf het klantencontact te doen. Een voorbeeld hiervan in Nederland is Lynx. Ook hier liggen groeimogelijkheden.

IBKR is in 2007 naar de beurs gebracht. Dit was niet om geld op te halen, IBKR genereert zelf voldoende cash, maar omdat de vereiste transparantie voor beursgenoteerde bedrijven potentiele klanten meer inzicht in de broker kon geven. Management bezit zelf nog 83% van de aandelen.

Ten slotte is Interactive Brokers niet alleen de goedkoopste broker met de beste uitvoering, het is ook de veiligste. Het bedrijf heeft geen schuld. Met de uitzondering van een kleine market-making business hebben ze geen nevenactiviteiten die voor verliezen kunnen zorgen. Ze zijn verplicht om 2.2 miljard USD aan eigen vermogen aan te houden om verliezen op te vangen, maar houden 6.7 miljard USD aan. Daarbij zijn ze historisch goed geweest om risico’s in de markt in te zien en marge vereisten van klanten in bepaalde producten op de juiste momenten in te perken, omdat zij als broker verantwoordelijk zijn voor de verliezen als klanten failliet gaan. Het grootste handelsverlies dat IBKR ooit heeft geleden was dan ook 121m CHF in 2015, toen de Zwitserse Centrale Bank de EURCHF koppeling onverwacht los liet.

Wij verwachten dat de hoge groei van IBKR nog veel jaren zal doorzetten. IBKR verdient ook geld op de deposito’s van klanten en door het uitlenen van geld aan klanten die met krediet handelen. Deze inkomsten nemen toe naargelang de Federal Reserve de Amerikaanse korte rente blijft verhogen. Wij zijn dan ook tevreden met IBKR als lange termijn investering.

Omdat de transactiekosten een significant deel zijn van de totale beheerkosten die de klanten van Laaken elk jaar kwijt zijn doen wij uiteraard ook ons best deze kennis te gebruiken om lagere kosten voor onze klanten te onderhandelen bij onze brokers. Doordat wij als bedrijf groter worden zijn we in staat om bijvoorbeeld bij ABN Amro korting te vragen. Afgelopen kwartaal hebben we de verwachte servicekosten die onze klanten betalen bij ABN Amro kunnen verlagen met ongeveer een derde.

Meer theses

S&P Global

S&P kondigde in november 2020 aan te gaan fuseren met het bedrijf IHS Markit. Hoewel wij erg enthousiast zijn over deze combinatie, reageerde de markt minder positief.

American Express

Er is een sterke trend waarin elektronisch betaalverkeer marktaandeel wint en met het huidige grote aandeel traditionele betalingen kan deze trend nog jaren zal aanhouden.

KKR & Co.

Als Henry Kravis als levensdoel heeft om de waarde van KKR te maximaliseren en hier een bedrijf voor de toekomst van te maken, dan zullen wij daar als mede-investeerders zeker van profiteren.

Copart

Copart beheert één van de twee Amerikaanse veilingplatforms voor auto’s die total-loss zijn verklaard. Wij leggen u graag uit waarom dit een hoge kwaliteit business is met hoge groeivooruitzichten.

Stryker

Stryker is het enige bedrijf in de S&P500 dat veertig jaar lang élk jaar zijn omzet heeft weten te verhogen, inclusief in alle economische crisisjaren die het heeft meegemaakt.

Nintendo

Wij denken dat de waardering van Nintendo dusdanig interessant is dat alleen al een succes in de digitalisering of in het ontwikkelen van smartphone spellen kan leiden tot een goed rendement.